woensdag 23 augustus 2017

Toch maar CDU?

Vakantie bij onze oosterburen. Altijd een genot en het eten is er goed en goedkoop. In het mooie Wildberg (Baden-Württemberg) lekker eten bij Gasthof Krone. Daar lag een folder. Van de CDU. Met een uitnodiging voor een Hoffest. Een iedereen was van harte welkom. Dus ook een toerist uit Nederland. En er zou eten en drinken zijn. Dat wilde ik niet missen. Om gewoon eens echt deel uit te maken van de Duitse politiek.




Op vrijdag 28 juli ging ik op zoek naar de plek waar de bijeenkomst zou zijn. Volgens Google Maps zou het ergens op het platteland rond Wildberg moeten zijn. Al gauw kwam ik op wegen waar ik officieel niet mocht komen, alleen bedoeld voor bewoners. Toch maar doorgezet en op een gegeven moment zag ik in de verte een heleboel auto’s staan. Daar moet het zijn. Op een weiland waren linten gespannen. Toch wel bijzonder om daar als enige Nederlandse auto tussen alle Duitse auto’s te staan.



Er stonden al verschillende mensen in de omgeving van de boerderij met elkaar te kletsen. Ietwat onwennig liep ik er ook rond, ik kende er natuurlijk niemand. Het was nog niet begonnen, dus dat gaf me de gelegenheid om alles even goed te inspecteren. In een grote schuur stonden de langwerpige tafels al klaar. Even verderop stonden de roodbonte koeien. Het landschap rond de boerderij was werkelijk prachtig. Mooi glooiend landschap van bloeiende akkers en bosschages op de achtergrond. In de hoek van de schuur stonden een paar schattige alpaca’s.




In een andere hoek bevond zich de plek waar eten en drinken werd uitgegeven. De bediendes zagen er prachtig uit in hun traditionele kleding Ik sloot me aan in de rij en bestelde net als mijn voorgangers een lekker broodje belegd met een flink stuk vlees. Die kon ik zo krijgen. Voor het bijbehorende biertje moest ik wel betalen.



Het was al bijna zeven uur, dus leek het wel handig om een plekje te vinden, zodat ik ook rustig mijn broodje kan opeten. Al snel daarna was de gehele schuur goed gevuld met mensen, in afwachting van wat komen zou. Het zou een avond vol met speeches worden. Zou ik het gaan volhouden om dit de hele avond vol aandacht te volgen?


De eerste spreker kondigde zich aan. Waarschijnlijk iemand van de lokale CDU. Hij gaf aan wie er allemaal kwamen spreken. Allereerst de boer die zijn schuur ter beschikking had gesteld. Dan natuurlijk de hoofdspreker van de avond Manuel Hagel, lid van het parlement van Baden- Württemberg. En er zou nog iemand komen, maar die was wat verlaat. Deze opmerking zorgde nogal voor wat geroezemoes.

De boer, zijn naam is Hinrich Rathje, vertelde iets over zijn boerderij. Hij was bewust zijn bedrijf als biologische boer begonnen. Omdat hij vindt dat hij iets door te geven heeft aan een volgende generatie. Hij had duidelijk een gemengd bedrijf, niet alleen met koeien, kippen en alpaca’s, maar ook gewassen. Achter in de schuur kon je dan bijvoorbeeld zijn biologische linzen kopen. En hij zette zich in voor de CDU. Dat zet je toch aan het denken. Een biologische boer die zich inzet voor de CDU. Dat kan toch eigenlijk niet, dat hoort toch niet samen te gaan.



De laatkomer kwam binnen en kreeg meteen een prominente plaats vooraan toebedeeld. Hij zat nog maar net of hij kreeg een grote pul bier en het broodje vlees voor zich gezet. Met gulzigheid zette hij zijn tanden in het broodje. Deze laatkomer bleek Hans-Joachim Fuchtel te zijn. Ik besefte toen niet wie hij was, maar ik kreeg wel de indruk dat het niet zomaar iemand was. Naast me zat een jong stel en ik vroeg hen wie hij was. Zij vertelde me dat hij lid is van de Bundestag. Dus inderdaad best wel iemand. Veel later ben ik erachter gekomen dat hij al sinds 1987 namens het district Calw (Baden- Württemberg) in de Bundestag zit. Een echte oudgediende dus.



Voordat Fuchtel het woord ging nemen was er ook nog even ruimte voor de burgemeester van Wildberg. Gezien de opmerkingen zo her en der kreeg ik de indruk dat hij niet van het CDU was. Zijn naam is Ulrich Bünger. Zou hij van de SPD zijn, hier middenin het platteland van Baden-Württemberg? Dat kan toch haast niet. Het bleek ook niet zo te zijn. Hij is partijloos.


Hans-Joachim Fuchtel kwam aan het woord. Hoe kwam hij over? Wel, als iemand die weet hoe de hazen lopen. Een beetje zelfgenoegzaam, met vooral veel schimpscheuten richting SPD. Rechtstreeks vanaf de Stammtisch. Zijn zuidelijke accent zorgde ervoor dat ik niet alles goed kon volgen. Maar hij nam duidelijk al een voorschot op de aankomende landelijke verkiezingen, al denk ik dat hij probleemloos gekozen gaat worden bij de komende verkiezingen. En zo kwam hij ook over. Er lagen enkele leuke hebbedingetjes voor ons op tafel. Die heb ik natuurlijk meegenomen. Een pakje papieren zakdoekjes met het opschrift ‘Freiheit für alle Nasen’. Een pen met CDU-logo. En als mooiste een tandenborstel met als opschrift ‘Fuchtel CDU in aller Munde’. Bij dat laatste ga ik maar niet te veel doordenken wat dat kan betekenen.


Tijdens alle speeches sprak ik zo af en toe met het stel links naast me. Ze vonden het ook wel een beetje grappig dat er een Nederlander bij deze bijeenkomst was. Ze leken me geen rasechte aanhangers van het CDU. Rechts naast me zat een wat oudere vrouw die af en toe ook wat tegen me zei. Het probleem was dat ze zo’n accent heeft dat ik niets van kon verstaan. Ik knikte dan ook maar braaf instemmend inzake haar opmerkingen. Zij leek me wel een aanhanger, want regelmatig leek er sprake te zijn instemming.

De hoofdspreker Manuel Hagel kwam aan het woord. Hij zag eruit als een aankomende politieke ster in wording. En zo klonk hij ook. Zijn toespraak ging over de kernwaarden van de CDU. En die kernwaarden zijn liberaal, christelijk en conservatief.


De CDU is in zijn ogen liberaal, omdat het gelooft in gelijke kansen in het begin in plaats van gelijkheid aan het eind. Hij vond dat iedereen de kans moet krijgen om er wat van te maken in het leven. En dat niet de overheid (lees SPD) diegene die er wat van gemaakt hebben straft door alles financieel alsnog gelijk te gaan trekken. Daarbij wilde hij ook dat er weer meer waardering komt voor de Meister in plaats van de Master. Het ouderwetse vakwerk wordt ondergewaardeerd. Het moet niet zo zijn dat er alleen maar waardering is voor de Master.


Dat de CDU christelijk is natuurlijk wel duidelijk. Dat zit gewoon in de naam. Hij refereerde hierbij duidelijk naar de plek waar we hier samen zijn. Dat christelijke waarden moeten zorgen voor het behoud van de aarde en dat we daar onze boeren hard voor nodig hebben.


Het conservatieve van de CDU betekent voor hem het vasthouden aan bestaande waarden. De islam kwam ook ter sprake. Hij vond dat men zich niet moest bezighouden met het zogenaamd tegengaan van ongewenste nieuwe tradities, met moest juist vasthouden aan bestaande (christelijke) tradities, zoals betrouwbaarheid, bereidheid om te presteren, of het grote belang van familie en Heimat. Dat was in zijn ogen het grote manco. In Duitslang worden oude tradities te gemakkelijk overboord gezet.

Heimat was ook wel een rode draag in zijn hele verhaal. Heimat naar de plek waar je vandaan komt. Dat het platteland meer gewaardeerd moet worden. Het is in Wildberg natuurlijk ook wel preken voor eigen parochie, dat is natuurlijk platteland en die vinden het wel prachtig om een beetje af te geven op de grote stad. Het woord Heimat viel dan ook regelmatig tijdens zijn redevoering.

Zo rond 10 uur was het afgelopen. Inmiddels was het buiten allang donker geworden en was weer tijd om te vertrekken. Het was een zeer interessante avond en ik heb me drie uur lang ondergedompeld in de Duitse politiek. En ik heb me zeker niet verveeld.


En ben ik nu veel wijzer geworden. Ik weet wat meer van de achtergronden van de CDU. En er zijn zeker wel dingen gezegd die ook nog houtsneden. Ik was helemaal niet zo’n aanhanger van het CDU. Ben ik dat nu wel geworden? Ik weet het nog niet. Ik kan in ieder geval niet stemmen, dus hoef ik daar gelukkig ook geen beslissing in te nemen.


Bij deze bijeenkomst was ook een journaliste aanwezig. Die heeft een mooi verslag gemaakt in de Scharzwälder Bote. 






 

"Nicht nur mehr Master, auch mehr Meister"

Von Jacqueline Geisel 03.08.2017 - 18:02 Uhr


Manuel Hagel erntete tosenden Applaus für seine klaren Aussagen zu aktuellen Themen. Foto: Geisel Foto: Schwarzwälder-Bote

Wildberg-Effringen. Zwischen Kühen und Hühnern diskutierten hochrangige CDU-Vertreter auf dem unteren Berghof aktuelle politische Themen. Etwa 100 Interessierte waren zu diesem Hoffest erschienen. Für den Wildberger CDU-Ortsverband ist ein solcher Besuch bei einem hiesigen Unternehmen nichts Neues. Für den Effringer Biohof durchaus. Hinrich Rathje, der auf dem Hof als Verwalter und als zweiter Vorsitzender im Ortsverband aktiv ist, führte die Besucher, die die große Scheune bis auf den letzten Platz füllten, durch den Abend und stellte den Hof mit seinen 100 Hektar Land vor.

Hauptredner des Hoffests war Manuel Hagel, seit April 2016 Mitglied des Landtags für den Alb-Donau-Kreis, Mitglied der Ausschüsse für "Ländlichen Raum und Verbraucherschutz" sowie für "Inneres, Digitalisierung und Migration" und seit Juni 2016 Generalsekretär der CDU Baden-Württemberg. Er graste in seinem Vortrag Themen wie Bildungspolitik, Kinderbetreuung, Integration und die christlich-soziale Grundeinstellung ab, die der CDU zugrunde liege.

Porsche gegen Seifenkiste

Voll Inbrunst betonte er die Wichtigkeit des Handwerks: "Nicht nur mehr Master, sondern auch mehr Meister", rief er aus. Nicht nur Studenten, auch Handwerker müssten subventioniert werden. Und: "Für die CDU in Baden-Württemberg ist jeder junge Hauptschüler, jeder junge Realschüler genauso viel Wert wie ein Abiturient." Er wurde dabei nicht müde, zum Schlag gegen die SPD auszuholen: "2011 haben die einen Porsche übernommen, 2016 eine Seifenkiste übergeben", urteilte er über deren Bildungspolitik. "Es muss auch der dümmste Sozialdemokrat in Deutschland begreifen, dass das ein schlechtes Geschäft war." Für die CDU gelte Chancengleichheit am Anfang, nicht Ergebnisgleichheit am Ende.


In seinen Ausführungen stoppen konnte ihn nur der immer wieder aufkommende Applaus für seine energisch vorgetragenen Aussagen. "Familien, die ihre Kinder zu Hause erziehen, sind echte Vorbilder" – Applaus von allen Plätzen. Nicht vor der Islamisierung, sondern vor der Entchristianisierung müsse man Angst haben – zustimmendes Murmeln. Langanhaltender Applaus verabschiedete Manuel Hagel nach einer Fragerunde schließlich.

Anerkennung erfuhr Hagel auch von seinen Vorrednern: Landtagskollege Thomas Blenke bezeichnete ihn als "ganz tollen Verbündeten" und betitelte es als Zeichen der Wertschätzung, dass Hagel Wildberg bereits zum zweiten Mal innerhalb eines halben Jahres besuchte. Bürgermeister Ulrich Bünger dankte zunächst den Hofbetreibern dafür, dass die Veranstaltung überhaupt stattfinden konnte. "Die Landwirtschaft ist für uns ein ganz wichtiger Standortfaktor", sprach er für die Stadt Wildberg.

Den hohen Stellenwert der Landwirtschaft betonte auch Staatssekretär Hans-Joachim Fuchtel: "Wir wissen, dass in der Landwirtschaft gewaltiges geleistet wird", versicherte der Bundestagsabgeordnete. Die Lebensqualität im ländlichen Raum müsse erhalten werden, um einer Landflucht vorzubeugen. Spontan schüttelte er ein paar Ideen aus dem Ärmel, wie er im Rahmen seiner Wahlkampagne den ländlichen Raum fördern und mehr Leute in die Wirtshäuser locken könnte. So sorgte er für heitere Stimmung.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten