Wij zijn hier in Rwanda met twee laptops. Een hele nieuwe, die ik kan gebruiken voor mijn werk, en nog een oude, die bedoeld was om dvd’s af te spelen voor Marte en voor het schrijven van stukjes door Wilma. Het schrijven van Wilma lukte best aardig vanaf het begin, maar met de dvd’s hadden we gelijk al een probleem. Het afspelen lukte nog wel, maar dan zonder geluid. Zo is het kijken naar dvd’s een stuk minder plezierig.
Dus hoe nu verder? Die oude laptop was al een oud baasje, dus we besloten om deze aan te sluiten om het internet om daar de nieuwste downloads te gaan ophalen. Mogelijk zou dat een oplossing geven, zo niet dan zouden we eens gaan kijken bij een lokale computerreparateur. Op mijn werk heb ik de computer aangesloten en ik kreeg gelijk al de mededeling dat er downloads klaar stonden. Op deze uitnodiging ben ik maar ingegaan en hij heeft dan ook een flinke poos staan stampen. Na een uurtje nog weer eens gecheckt en nog steeds lekker bezig. Dat gaat dus goed! Helaas, een half uur later een groot blauw scherm, met de mededeling: ‘Fatal error’. Daarna nog een paar maal geprobeerd om het beestje weer aan de gang te krijgen. Nee, dit was een ernstige zaak, dit zag er niet goed uit. Wilma zat er toch al over te denken om een nieuwe laptop in Nederland te kopen, dus dit is een goede aanleiding.
Als ik mijn laptop meeneem naar het werk, viel het toch wel een beetje tegen, dat de oude het niet meer deed. Een dag zonder dvd-tje was dan toch wel heel erg lang voor Marte. Dus op naar de computershop ‘Bits n Bytes’ met als onderschrift ‘Computer, laptop, sales & repair’, die zag er wel professioneel uit. Deze winkel wordt gerund door twee Indische broers, en Hamant is diegene die ons te woord stond. Het grote magische woord dat steeds maar weer naar voren kwam was: ‘Blue screen error’ en hij vermoedde dat het gewoon een virus was en dat zou het zo weer gerepareerd kunnen worden voor zo’n 12.000 Frw. Maar het kon ook een hardware probleem zijn, dan zou het meer gaan kosten. Wij hadden niet zo veel keus, want anders hadden we niks, dus wij hebben het vehikel maar uit handen gegeven. Hij zou ons bellen als het een hardware probleem was en wat het dan ging kosten.
Twee dagen later een verlossend telefoontje: de laptop was weer gerepareerd, het was toch alleen maar een virus. Thuis voorzichtig geprobeerd, en ja hoor, het werkt perfect. Voor een kleinigheidje zijn we weer terug geweest en inmiddels zijn we al twee weken verder. Het gaat nog steeds uitstekend. Beter nog, het is een veel betere computer geworden dan dat hij was. Hij is nu veel sneller dan vroeger, en wij hebben er allerlei prachtige programma’s opstaan die we waarschijnlijk helemaal nooit gaan gebruiken, zoals PDF-Creator, maar we hebben ze wel. En dat voor zo’n € 15. Het is een genot om dat ding te gebruiken. Vanaf nu hebben wij ook een heilig ontzag voor Indische IT-ers. Als het even kan, gaan we outsourcen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten