dinsdag 10 mei 2011

Akagera deel 2

Afgelopen zaterdag ben ik met Wendy en Rens voor een eendaags bezoek geweest aan het National Park Akagera. Deze keer zijn we ook in het noorden geweest, en het is leuk om daar nu ook geweest te zijn, want dat gedeelte van het park is wel heel anders dan het zuiden. In het noorden heb je echt van de weidse vlaktes waar je waar ook maar kijkt heel veel dieren ziet: buffels, zebra’s, giraffen, topi’s en impala’s. Dat is een machtig gezicht. Je vraagt je af waarom de leeuwen niet bedacht hebben om ook hun intrek te nemen in deze savanne. Zoveel lekkere hapjes!



De meeste dieren die ik de vorige keer gezien heb ik nu ook gezien. Als extra heb ik deze keer wel de elandantilope gezien, die heb ik de vorige keer gemist. Sommige dieren heb ik nu dichterbij gezien, sommige in grotere getale, andere meer wat verder af of in mindere mate. Doordat je er twee keer heen gaat, ga je wel dingen vergelijken en dan ga je ook een goede gids nog meer waarderen. Deze gids was duidelijk minder dan onze vorige gids James. Regelmatig zag ik een dier in het bos, terwijl de gids helemaal niets had gezien. Dus de wrattenzwijnen hebben we wel gezien, maar de auto was ondertussen al met een rotvaart er voorbij gevlogen. Desondanks was het toch een prachtige dag met heel veel dieren.

Elandantilope (Cape eland)

Masai giraffe

Impala

Groene baviaan

Defassa waterbok

Groene meerkat

Nijlpaard

Nijlkrokodil

Burchell zebra

Buffel

Op een gegeven moment lag er ook een slang op de weg, we stopten, de slang bewoog omhoog, de paniek sloeg toe, de chauffeur wist niet hoe snel hij moest wegrijden, want het was de ‘black mamba’. Deze slang leeft in de bomen, en kan omhoogspringen, en als die dan toevallig in de landrover zou springen en iemand zou bijten, dan zou dat niet best zijn.  De beet van de ‘black mamba’ is namelijk dodelijk binnen een halfuur. Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen.

Deze keer was er ook niet veel aandacht voor vogels. Regelmatig zag ik er eentje zitten op een tak vlak langs de weg, maar de gids en de chauffeur hadden er geen oog voor, en voor ik iets kon zeggen waren er alweer voorbij. Toch heb ik er nog een paar gezien, en ook nog weer andere dan de vorige keer.

Hamerkop

Sacred Ibis

Long-toed Lapwing

Helmeted Guineafowl

Water Thick-knee

Cattle Egret

Black-headed Weaver

1 opmerking: