woensdag 16 januari 2013

Sawa sawa sawaley

Nog niet zo lang geleden hoorde ik een stuk muziek wat me heel bekend in de oren klonk. Dit had ik eerder gehoord. In Rwanda had ik dit nummer heel vaak gehoord. Zo maar op straat, als ik langs een kapperszaak liep. Met een kapperszaak is namelijk onlosmakelijk verbonden dat er muziek wordt gespeeld, het liefst zo luid mogelijk. Een enkele keer ben ik in een discotheek geweest en daar kan het gespeeld zijn, bijvoorbeeld in de New Cadillac Nightclub. Of bij feestjes bij mensen thuis, ik denk dat het bijvoorbeeld vast wel op mijn afscheidsfeestje is gespeeld. Of in een gewone bar als de televisie niet aanstond voor een wedstrijdje Engels voetbal.  

Na enig spitwerk ben ik erachter gekomen dat het ‘I gotta feeling’ van de Black Eyed Peas was. Dat is een lied dat al gemaakt is in 2009 en dat ik natuurlijk allang had kunnen kennen, maar waarschijnlijk was ik er toen niet ze heel erg mee bezig. In Nederland was het zelfs een nummer 1 hit in 2009, maar ik heb het lied pas leren waarderen in 2011 in Rwanda.  

Ik vroeg me welke liedjes me nog meer aan Rwanda deden herinneren. Voor het eerste gedeelte van het jaar was dat natuurlijk ‘Bella’ van de Dream Boyz ft Kitoko. De Dream Boyz heb ik ook maar liefst drie keer zien optreden. Ik heb ze gezien bij Kwita Izina, de bijeenkomst waar de in dat jaar geboren gorilla’s een naam krijgen.  

Daarnaast heb ik ze tweemaal gezien in verband met Primus Guma Guma Superstar. De eerste keer in de voorronde, toen ik nog geen idee dat het Primus Guma Guma Superstar betrof. Na meegedaan te hebben aan de Kigali Hash House Harriers stuitte ik zaterdagavond op weg naar huis op een grote menigte bij het Amahoro stadion. Daar heb ik de Dream Boyz voor het eerst gezien. Het was vrij regenachtig die avond, de helft van de tijd heb ik geschuild onder een afdak bij een apotheek in de buurt, met als gevolg dat ik ze meer gehoord dan gezien heb. Vervolgens heb ik ze ook nog gezien op de finale-avond van de Primus Guma Guma Superstar, waar alle deelnemers aan deze wedstrijd acte de présence hebben gegeven.  

Voor de tweede helft van het jaar 2011 geldt dat een ander lied het vaandel overgenomen. Het werd overal gedraaid en ook vooral meegezongen als het lied bij de regels ‘Sawa sawa sawaley’ aankwam. Ik had eigenlijk geen idee wie het zong, waar het overging en waar het vandaan kwam. De regels ‘Sawa sawa sawaley’ bleven maar in je hoofd hangen, ook omdat er gewoonweg niet aan te ontkomen was. Ik dacht natuurlijk ook dat het lied ‘Sawa sawa sawaley’ zou moeten heten, maar dit bleek echter niet het geval te zijn. Het lied bleek ‘Nwa Baby’ te heten en de artiest Flavour N’abania, afkomstig uit Nigeria.  

Nu blijkt dat het lied verre van origineel is, het is een remix van een heel oud nummer genaamd ‘Sawale’, gezongen door Rex Lawson, ook uit Nigeria. Deze artiest heeft dit nummer al in de jaren zestig opgenomen en het schijnt toen een enorme hit te zijn geweest in geheel Afrika en is daarna door nog heel veel andere artiesten opgenomen, waaronder dus Flavour N’abania.  

Als je het hele lied wilt meezingen, dan volgt hier de volledige tekst van ‘Nwa baby’: 

Nwa baby, nye me fege (7x)
Nwa baby, o kwa Nabania
I don hammer no be small, now it's
time to chop money
Somebody say Nabania
Na takwa ne fe omo wania
See the girls them plenty
Waka waka baby (oh yeah), wuru
wuru baby (oh yeah)
I go tell my mama, (oh yeah) I go
tell my papa (oh yeah)
And I go tell am say (oh yeah)
You be waka waka baby (oh yeah)
You be wuru wuru baby (oh yeah)
Corner corner baby (oh yeah)
Sango sango baby (oh yeah)
Para rara baby (oh yeah)
Oh baby sawaley
Sawa sawa sawaley (2x)
Ashawo
Kpokpotom kpomkpom, kporokotom
kpomkpom (2x)
Kpakolo kpa (3x), kpomkpom
Ojari kpokpo, ukwu nwa baby
Achukwu rege, kpom kpom
Ashawo, awusha
Awusha, ashawo
Ashawo, awusha, kpom kpom
Eh eh eh eh eh eh, kpom kpom
Oh baby Sawaley
Sawa Sawa Sawaley (2x)
Ashawo
Nwa baby, nye me fege (7x)
Nwa baby, wa Nabania
Na soso walka I come dey go
Everywhere I go, anai ti fe
All my guys where una dey
From here to saloon hotel
See the girls them plenty
Waka waka baby (oh yeah), wuru
wuru baby (oh yeah)
I go tell my mama, (oh yeah) I go
tell my papa (oh yeah)
And I go tell am say (oh yeah)
You be waka waka baby (oh yeah)
You be wuru wuru baby (oh yeah)
Corner corner baby (oh yeah)
Sango sango baby (oh yeah)
Para rara baby (oh yeah)
Oh baby sawaley
Sawa sawa sawaley (2x)
Ashawo
Kpokpotom kpomkpom, kporokotom
kpomkpom (2x)
Kpakolo kpa (3x), kpomkpom
Ojari kpokpo, ukwu nwa baby
Achukwu rege, kpom kpom
Ashawo, awusha
Awusha, ashawo
Ashawo, awusha, kpom kpom
Eh eh eh eh eh eh, kpom kpom
Oh baby Sawa lele
Sawa Sawa Sawale (2x)
Ashawo
Ala de no de, no de
Ala ala de no de, de no de, Ala
Ema na ala de no de, no de
Ala ala de no de, de no de, Ala
Ala mama
Wera kagi ji de a ala
Ala mama
Wero noge me jaya ala

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten