donderdag 17 mei 2012

Blue-crested Hoopoe

Woensdagavond, geen puf om nog veel te doen. Dat wordt dus een avondje televisie kijken. Er was niet veel op de buis, het werd maar weer eens een aflevering van Midsomer Murders. Je moet niet te veel naar dat soort series kijken, want de afleveringen lijken zo op elkaar. Dat Midsomer lijkt mij ook een zeer gevaarlijke plek, ik zou er niet willen wonen ondanks de prachtige omgeving.

De ingrediënten van elke aflevering bevatten in ieder geval altijd een moord aan het begin en zo halverwege de uitzending is er altijd een tweede. Vrouwen zijn vaker het slachtoffer dan mannen. Het eerste halfuur is altijd heel rustig en nog goed te volgen, maar na de tweede moord volgen de verwikkelingen elkaar in snel tempo op, met als gevolg dat ik het nauwelijks nog kan volgen. De meest logische verdachte is in ieder geval nooit de dader. Mijn sport is het om na een halfuur te zeggen wie de dader is en dan kies ik altijd diegene die het minst verdacht lijkt. Vaak krijg dan gelijk, al ontgaat mij meestal de logica waarom de moorden zijn gepleegd.

Op die bewuste avond ging het over vogelaars die met elkaar overhoop lagen. Een van de vogelaars had een bijzonder vogel gespot en dat werd betwist door de andere. Het gespotte exemplaar was de ‘Blue-crested Hoopoe’, een vogel die volgens de serie normaal alleen in Uganda voorkomt. In het Nederlands zou dat een blauwgekuifde hop zijn.

Blue-crested Hoopoe in Midsomer

Dit gegeven vond ik natuurlijk wel interessant. Ik ben namelijk recent nog in Uganda geweest, en hoewel ik daar geen hop heb gezien, in Rwanda heb ik er wel een gezien. Gauw het boek ‘Birds of East Africa’ van Terry Stevenson en John Fanshawe er even op nageslagen en gekeken of ik de desbetreffende vogel ook kon vinden. Helaas, geen ‘Blue-crested Hoopoe’ te vinden, alleen een ‘Eurasian Hoopoe’ en een ‘African Hoopoe’. De laatste is diegene die ik gezien heb in het Akagera National Park.

African Hoopoe in Akagera

Conclusie is dus dat de ‘Blue-crested Hoopoe’ helemaal niet bestaat, het is ontstaan in de fantasie van de televisiemakers. Gewoon een beetje blauw toevoegen en voila, daar heb je een nieuwe vogelsoort. Niet voor niets heet deze aflevering dan ook “A rare bird”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten