donderdag 15 september 2011

Zonsopgang en zonsondergang

Rwanda bevindt zich onder de evenaar. Zoals we allemaal weten is het hier zomer als het in Nederland winter is en andersom. Dus zou hier de zomer zo rond 21 december moeten beginnen en de winter zo rond 21 juni. Al is het begrip zomer en winter in Rwanda natuurlijk een relatief begrip.

Dit zou echter ook moeten betekenen dat de langste dag zo rond 21 december zou moeten zijn en de kortste dag zo rond 21 juni. Ook dit is natuurlijk een relatief begrip want zo rond de evenaar zal het verschil tussen deze twee niet zo groot zijn.


In het voorjaar hadden dus in theorie de dagen korter moeten worden, beetje bij beetje. Bij het toetsen van de werkelijkheid aan de theorie zei mijn gevoel dat er iets niet klopte. Mijn referentiepunt was het tijdstip van zonsondergang, die maakte ik bijna elke dag wel mee, de zonsopgang niet. Maar wat er niet klopte, ik wist het niet. Ik had wel eens gelezen dat zo rond de evenaar de theorie over zomer en winter, kortste en langste dag helemaal niet altijd van toepassing zou zijn.

Dat vroeg dus om nader onderzoek. En na veel gezoek op het internet heb ik de website http://www.timeanddate.com/worldclock/astronomy ontdekt. Ook voor Kigali kun je daar voor heel veel jaren vinden wanneer de zon opkomt en ondergaat.

Volgens deze website komt in Kigali voor het jaar 2011 de zon in februari het laatst op in vergelijk met alle ander data in 2011. En in februari gaat de zon ook onder op het laatst mogelijke tijdstip.


Date
Sunrise
Sunset
Length of day
12-feb-11
6:09
18:19
12h 10m 43s


Dan schuift het tijdstip van zonsopgang en zonsondergang langzaam naar voren in de daarop volgende maanden. En de dagen worden langzaam korter.


6-mei-11
5:55
17:57
12h 02m 11s


Maar vervolgens schuift het tijdstip weer langzaam naar achteren totdat op 21 juni de kortste dag is bereikt van net iets meer dan twaalf uur.


21-jun-11
6:01
18:02
12h 00m 28s


Het tijdstip vervolgt zijn langzame weg naar achteren tot juli, ondertussen worden de dagen weer iets langer.


22-jul-11
6:06
18:07
12h 01m 14s


Vanaf juli schuift het tijdstip weer naar voren in de tijd, en dat gaat zo maanden door tot oktober, met ook steeds langere dagen.


27-okt-11
5:38
17:49
12h 10m 21s


En daarna schuift het tijdstip weer langzaam naar achteren. Op 22 december zal de langste dag worden bereikt van maar liefst 12 uur, 14 minuten en 23 seconden.


22-dec-11
5:51
18:05
12h 14m 23s


De tijdstippen blijven daarna naar achteren gaan, om weer te eindigen bij het tijdstip in 2012 dat de zon op het laatst opkomt en ondergaat.


13-feb-12
6:09
18:19
12h 10m 38s


Ik heb geen flauw idee waarom het tijdstip van zonsopkomst en zonsondergang zo verschuift in de tijd. Ik ben nog op zoek naar een goede wetenschappelijke verklaring.

Wat wel fascinerend is om te constateren is dat het verschil tussen de langste en de kortste dag minder dan 14 minuten is. Wat een verschil met Nederland!

Verklaart deze werkelijkheid mijn gevoel? Slechts gedeeltelijk. Tussen 12 februari en 6 mei schoof het tijdstip van zonsondergang, mijn referentiepunt, langzaam naar voren en dat klopt helemaal met de theorie dat de dagen steeds korter worden richting 21 juni. Tussen 6 mei en 21 juni schoof het tijdstip van zonsondergang naar achteren en dat klopt dan niet met die theorie. Maar wanneer had ik nu precies het gevoel dat er iets niet klopte? Ik weet het niet meer.

En nu is het medio september. Mijn gevoel laat me een beetje in de steek. Het tijdstip van zonsondergang schuift nog steeds naar voren, maar de dagen worden langer. Dat zou vreemd moeten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten