woensdag 20 mei 2020

Rijke mensen sterven niet – Anneke Verbraeken

Deel 4 van gelezen boeken in corona tijd. Dit keer is het ‘Rijke mensen sterven niet’ van Anneke Verbraeken. Zij is een journaliste die veel schrijft over de situatie in Rwanda en Congo. Het boek beschrijft haar belevenissen in die landen gedurende de periode van oktober 2009 tot en met december 2016.


In Congo is ze vooral op zoek naar allerlei schimmigheden rondom de illegale mijnwinning en schrijft ze ook uitgebreid over haar avonturen rondom de verkiezingen van 2011 die uiteindelijk toch gewoon gewonnen zijn door Kabila.

Mijn interesse gaat natuurlijk voornamelijk uit naar Rwanda. Op de een of andere manier is Anneke verbonden geraakt met Victoire Ingabire toen zij, afkomstig vanuit Nederland, in 2010 naar Rwanda is gegaan om mee te doen aan de presidentsverkiezing van dat jaar. Dat meedoen is niet gelukt, eenvoudigweg omdat ze gewoonweg gearresteerd is en als gevolg daarvan in de gevangenis is beland.

En daar komt mijn connectie met haar in beeld. Tijdens mijn verblijf in Rwanda in 2011 was de rechtszaak tegen haar gaande en ik ben er een enkele keer naartoe geweest om hier getuige van te zijn. Hierover heb ik uitgebreid verslag gedaan en dit was voor Anneke een bron van informatie hoe een ander is gelopen tijdens dit proces. Zo is onze connectie ontstaan.
Zie bijvoorbeeld: http://bertinafrika.blogspot.com/2011/11/een-lijst-met-76-vragen-in-de-zaak.html

Het boek geeft verslag van de aanloop van het meedoen aan de verkiezingen, de arrestatie, het verloop van het proces en het gevangenschap van Victoire Ingabire. Dit alles wordt besproken als betrokken journalist, het is wel duidelijk aan welke kant de schrijver staat.

Verder wordt er op allerlei andere zaken ingegaan rondom het regime van Paul Kagame. De schrijver heeft zich in de loop der tijd hierover regelmatig kritisch uitgelaten, met als gevolg dat ze nu op de zwarte lijst van het regime is komen te staan. Ze mag het land niet meer in en wordt tegengewerkt waar mogelijk.



Dat laatste wordt natuurlijk geïllustreerd door onze belevenissen tijdens Rwanda Day op 3 oktober 2015. Daar kwam ik Anneke dus uiteindelijk een keer tegen en heb daar uitgebreid over bericht. Ook zij bericht hierover in haar boek en op bladzijde 241 en 242 word ik dan ook genoemd. Dat is wel apart om je eigen naam zo vermeld te zien staan in een boek.
Mijn versie staat hier: http://bertinafrika.blogspot.com/2015/10/rwanda-day-2015-wat-een-belevenis.html


Bij de presentatie van haar boek eind juni 2017 kon ik natuurlijk niet ontbreken. Aldaar het boek natuurlijk gekocht en Anneke heeft er nog een persoonlijk woord in geschreven. Ik was er gelijk in begonnen, maar op de een of andere manier toch niet afgemaakt. Nu in coronatijd heb ik het weer opgepakt. Gewoon weer van vooraf begonnen en bijna in een ruk uitgelezen. Zo veel herkenbare zaken in dat boek. Voor iedereen die iets heeft met Congo en/of Rwanda, een aanrader.

1 opmerking:

  1. Je vergeet er een disclaimer bij te plaatsen, Bert. Dan maar een verwijzing naar mijn recensie: https://www.ravage-webzine.nl/2017/11/14/rijke-mensen-sterven-niet/

    BeantwoordenVerwijderen