donderdag 17 november 2011

Spandoeken en workshops

Zo maar een dag in november. Het is een mooie dag in november, de zon schijnt volop en midden op de dag is het bloedheet. Kijk naar al die mooie spandoeken. Strak aangespannen tussen bomen en palen. Wat is er toch een activiteit op zo’n mooie dag in november.


Ik zou wel eens willen weten war er gebeurt in al die zaaltjes in die hotels. Hoeveel mensen zijn er komen opdagen? Hoeveel mensen hadden ze verwacht? Waren de speeches goed? Zou alles plenair zijn geweest of is er ook nog wat gewerkt in kleinere groepen? Dat laatste doet het altijd goed, gevolgd door feedback naar de hele groep. En hoe zit het met de lunch? Was er koffie en thee en waren de snacks goed verzorgd? Misschien nog een borrel na afloop in de vorm van een frisdrank?


Het is in ieder geval goed voor de hotels. De zaal is weer verhuurd voor een dag of een paar dagen. Het verzorgen van een lunch, koffie, thee, water, snacks en frisdrank zorgt ook voor een paar extra boterhammen op de plank. En misschien zijn er als gevolg van de workshop zelfs wel een paar mensen aan het overnachten in het hotel.


De deelnemers hebben het ook vast wel naar de zin. Even een dagje niet op kantoor en je komt nog eens iemand tegen. Je hoeft dan ook niet te vroeg te komen, want als het officieel om negen uur begint dan is er nog niemand, dus waarom zou jij er dan al zijn. Het beste is om net voor de koffiepauze in de ochtend te arriveren, dan kan je die nog even mee pakken. Een lunch is ook nooit weg. En dan zien we wel hoe lang we het volhouden in de middag. Misschien is er wel een vergoeding voor de reiskosten (transport allowance), dan blijven we tot het eind.


De donoren zijn natuurlijk ook blij. Zij financieren vast het gehele evenement, of zou de lokale Rwandese partner ook nog iets bijdragen? In hun glossy verslag zullen de donoren vast vertellen over de activiteiten die ze gedaan hebben in de afgelopen periode. Daar zal vast in staan dat ze zoveel directe begunstigden (beneficiaries) hebben bereikt met hun boodschap en dat die mensen vervolgens nog veel meer indirecte begunstigden hebben bereikt. Dat is toch weer goed besteed geld geweest. En we kunnen het nog verantwoorden ook.

Maar wat levert het nu werkelijk op?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten