maandag 7 november 2011

Vliegtuigen spotten

Vanuit onze tuin en veranda hebben wij uitzicht op het vliegveld. Dat is het Kigali International Airport (KGL). Officieel schijnt het vliegveld nog steeds het Gregoire Kayabinda Airport te zijn. Kayabinda was de eerste president van Rwanda van 1961, al voor de onafhankelijkheid, tot 1973, toen hij door een staatsgreep is afgezet. Door zijn opvolger Juvenal Habiyarimana is hij onder huisarrest geplaatst en vervolgens is hem geen eten meer gegeven met als gevolg dat hij de hongerdood is gestorven. Hoewel hij zeker geen lieverdje was, want in zijn tijd waren er ook pogroms tegen de Tutsi’s, afgezet tegen zijn opvolger is hij waarschijnlijk nog te pruimen. Vandaar dat zijn naam officieel nog verbonden is het vliegveld, in de praktijk wordt deze echter nooit zo gebruikt.



Dagelijks komen en vertrekken er ongeveer zo’n twintig officiële lijnvluchten. Op zondag 6 november waren dit de inkomende vluchten.
Origin
Flight
Airline
Sched
Actual
Status
Equip
Ethiopian Airlines
2:00 AM

Unknown
DH8
KQ 466  
Kenya Airways
2:05 AM

Unknown
E70
WB 114  
Rwandair Express
8:35 AM

Unknown
DH8
WB 210  
Rwandair Express
8:40 AM

Unknown
CRJ
WB 108  
Rwandair Express
10:05 AM

Unknown
CRJ
WB 218  
Rwandair Express
10:25 AM

Unknown
DH8
KQ 468  
Kenya Airways
10:45 AM

Unknown
E90
KQ 442  
Kenya Airways
12:55 PM

Unknown
E70
Ethiopian Airlines
1:50 PM
1:45 PM
Landed
73W
  On-time
WB 208  
Rwandair Express
2:15 PM

Unknown
CRJ
WB 206  
Rwandair Express
3:30 PM

Unknown
DH8
U7 352  
Air Uganda
3:45 PM

Unknown
CRJ
WB 103  
Rwandair Express
5:35 PM

Unknown
CRJ
KQ 444  
Kenya Airways
5:40 PM

Unknown
E90
KLM
7:10 PM
7:23 PM
Landed
330
  On-time
WB 118  
Rwandair Express
7:15 PM

Unknown
735
WB 110  
Rwandair Express
7:15 PM

Unknown
DH8
WB 106  
Rwandair Express
10:55 PM

Scheduled
CRJ

En dit waren de vertrekkende vluchten.
Destination
Flight
Airline
Sched
Actual
Status
Equip
Ethiopian Airlines
2:45 AM

Unknown
DH8
KQ 466  
Kenya Airways
2:55 AM

Unknown
E70
WB 107  
Rwandair Express
6:50 AM

Unknown
CRJ
WB 115  
Rwandair Express
6:55 AM

Unknown
DH8
WB 209  
Rwandair Express
7:00 AM

Unknown
CRJ
WB 217  
Rwandair Express
9:00 AM

Unknown
DH8
WB 207  
Rwandair Express
11:00 AM

Landed
CRJ
  On-time
WB 103  
Rwandair Express
11:30 AM

Unknown
CRJ
KQ 468  
Kenya Airways
11:35 AM

Landed
E90
  On-time
WB 211  
Rwandair Express
12:45 PM

Unknown
735
WB 205  
Rwandair Express
1:00 PM

Unknown
DH8
KQ 442  
Kenya Airways
1:40 PM

Landed
E70
  On-time
Ethiopian Airlines
2:40 PM
2:40 PM
Landed
73W
WB 117  
Rwandair Express
4:00 PM

Landed
735
  On-time
U7 353  
Air Uganda
4:15 PM

Unknown
CRJ
WB 109  
Rwandair Express
5:30 PM

Unknown
DH8
KQ 444  
Kenya Airways
6:30 PM

Landed
E90
  65 min
KLM
8:25 PM
8:15 PM
Landed
330
  On-time
WB 105  
Rwandair Express
8:30 PM

Unknown
CRJ

De inkomende vluchten zijn vaak niet zo goed te zien. Uit de verte zie je soms een vliegtuig zien aankomen om vervolgens net achter het hoofdgebouw te gaan landen. Alleen de hele grote vliegtuigen hebben dan nog de landingsbaan rechts van het hoofdgebouw nodig op tot stilstand te komen. De kleinere niet en die kun je dan vervolgens ook niet meer zien.



Alle vertrekkende vluchten zijn wel goed te zien. Ze moeten eerst helemaal naar rechts taxiën om aan het eind een draai te maken en dan blijven ze vaak even staan om vervolgens met volle vaart over de landingsbaan te vertrekken. Eenmaal in de lucht zijn ze bij goed weer nog minutenlang te volgen. De meeste vliegtuigen maken een flauwe bocht naar links.


Inmiddels zijn we zo bekend met de emblemen van de diverse luchtvaartmaatschappijen dat we ook zonder verrekijker weten welke het is. Rwandair, Kenyan Airways en Ethiopian Arilines zijn de meest frequente voorbijgangers. Grote vliegtuigen komen en gaan, maar ook hele kleine.


Ik zit al een hele tijd te hopen om een vliegtuig zonder embleem te zien, of een hele obscure. Dat is dan misschien om de president te vervoeren. Of misschien wel om allerlei illegaal in Congo gedolven grondstoffen te exporteren. Maar helaas is dat tot nu toe nog niet gebeurd. Het meest bijzondere vliegtuig is diegene geweest met het opschrift van Southern Air. Zonder ramen voor de passagiers ziet zo’n vliegtuig er toch een stuk minder vriendelijk uit. Bij nadere beschouwing schijnt dat een zeer gedegen maatschappij voor vrachtvluchten te zijn.


Vliegtuigen spotten met een kopje koffie op de veranda is best een ontspannende bezigheid. Misschien volgend jaar maar eens een dagje naar Schiphol om hetzelfde te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten