dinsdag 9 oktober 2012

Paralympics - deel 4 (Rwanda - Brazilië)

Voor 31 augustus stond de tweede wedstrijd al weer op het programma. Deze keer moest Rwanda aantreden tegen Brazilië. De wedstrijd zou beginnen om twee uur ’s middags.

Simon zei dat hij voorafgaand aan deze wedstrijd afgesproken had met een aantal andere mensen die namens VSO in Rwanda gewerkt hadden. Of ik mij daarbij wilde aansluiten. Dat leek me wel een goed idee, dus zo rond half twaalf heb ik mij het gezelschap gevoegd dat was samengekomen bij een bar vlak bij het metrostation van Custom House.
 
Behalve Simon en Clema waren daar nog drie andere mensen die ik ken vanuit Rwanda. Alle drie waren ze gelijk met Simon begonnen in september 2011. Dus voor mij waren het nog steeds nieuwelingen. Maar inmiddels waren ze alle drie al weer terug in Engeland en dus eigenlijk ook al veteranen. Dan besef je hoe hard kan het gaan.
Het samenzijn bestond uit een lunch van een broodje aangevuld met een flink glas bier. Dit keer wel gewoon Engels bier. Zo’n drie kwartier voor de wedstrijd leek het ons raadzaam om maar op weg te gaan naar de wedstrijd. Om deze te bereiken hadden we altijd nog een halfuur nodig, mede vanwege de controles die we onderweg nog allemaal moesten ondergaan.
Simon en Clema hadden kaartjes voor het genodigden gedeelte en gingen hun eigen weg. De andere drie hadden echte kaartjes voor de wedstrijd, ik slechts voor het gebouw met de mogelijkheid om naar binnen te gaan. Ik heb me zo onopvallend mogelijk aangesloten met de rest en ben op deze wijze naar binnengegaan. Er was genoeg plek, dus dat binnenkomen zou niet zo’n probleem zijn geweest. De echte kaartjes zijn officieel op de tribune ook fysiek gescheiden van de andere kaartjes. Door me bij hen aan te sluiten kwam ik in hetzelfde vak terecht.
 
Even voor twee uur kwamen de teams binnen om te worden voorgesteld aan het publiek en om in te spelen. Ook nu weer leek er op voorhand een ongelijke strijd. De Brazilianen zagen er allemaal groter, sterker, langer en gewoonweg indrukwekkender uit dat de Rwandezen. Deze leken echt onder de indruk en zelfs bij het inslaan vlogen er onnodig veel ballen in het net.
 
Rwanda kwam nog wel met 1-0 voor in de eerste set, maar daarna werden er negen punten op rij ingeleverd. Het leek wel of ze bibberend in het veld zaten. Deze set ging dan ook met duidelijke cijfers verloren: 25-5.
 
De tweede set was niet veel beter. Ook hier was het binnen de kortste keren al 9-0 en dan is het al duidelijk dat dit een verloren strijd is. Het ging nu eigenlijk nog slechter dan in de eerste wedstrijd. Toen speelden ze nog tegen de favoriet voor de eindezege en nu speelden ze tegen een tegenstander die op papier van mindere kwaliteit zou moeten zijn. Extra teleurstellend is het dan om te zien dat ook deze set met 25-5 verloren gaat.
 
Maar toen kwam de derde set. Het is net of toen leek of de schroom er een beetje af was gegooid bij het team van Rwanda. Men was duidelijk beter aan het spelen en er waren ook veel meer rally’s. De Brazilianen stonden gedurende de wedstrijd wel constant voor, maar voor het eerst had ik het gevoel dat Rwanda ook meedeed, getuige ook de tussenstanden van 6-4, 9-6 en 13-7. Uiteindelijk was het niet voldoende en werd de eindstand 25-13.
 
Om drie uur waren we helaas al weer klaar en was het tijd voor de evaluatie. Onder begeleiding van een duur glas bier waren het er allemaal over eens dat er in de derde set in ieder geval sprake was van progressie. Mogelijk dat wij met onze duidelijke support voor Rwanda ook een steentje hieraan hebben bijgedragen.
 
Voor deze avond had ik afgesproken om Neal te gaan bezoeken in Cambridge. Aan het eind van de middag heb ik afscheid genomen van het gezelschap om per metro naar het treinstation van Kings Cross te gaan om daar de sneltrein naar Cambridge te pakken. Binnen een uur was ik op de plaats van bestemming.
 
Daar stond Neal mij op te wachten. Met de auto is het kwartiertje naar zijn huis. Dat ziet er uit als een echt typisch Engels huis in een typische Engelse buurt. Het leek wel een plaatje uit zo’n echte Engelse televisieserie, maar dan wel van de wat welgesteldere klasse. Neal woont er samen met zijn vrouw Jane.
 
Neal was mijn kamergenoot in de allereerste week van mijn verblijf in Rwanda. In die week kregen we een training over het hoe en wat van werken in Rwanda. Dan wordt er een groep gemaakt van alle mensen die op dat moment beginnen te werken voor VSO in Rwanda. Ik ben tot twee maal toe later in dat jaar bij Neal op bezoek geweest in Kabarore, in het oosten van het land. Neal heeft ook diverse malen in mijn huis in Kigali overnacht, als hij voor het weekend in de hoofdstad.
Voor, tijdens en na de heerlijke maaltijd hebben we nogmaals ons verblijf in Rwanda geëvalueerd. Het was een zeer aangename avond in een rustige buitenwijk van Cambridge.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten