donderdag 5 januari 2012

De fruitbomen in onze tuin

Onze tuin staat vol met fruitbomen.



Allereerst zijn er twee grote avocadobomen. De ene zit het hele jaar al vol met avocado’s. Het grote probleem is dat de meeste zo hoog hangen dat ze niet eenvoudig zijn te plukken. De meeste vallen vanzelf naar beneden als ze rijp zijn en zijn dan een prooi voor de vogels. Nu sturen we af en toe onze bewaker Jean maar de boom in om er een paar te plukken, zowel voor ons als voor zichzelf. Dan zijn ze nog wel knoeperhard, maar na een paar dagen narijpen zijn ze heerlijk om op te eten. De tweede boom leek een beetje dood te gaan en was zonder vruchten, maar de laatste tijd lijkt er weer wat nieuw leven in deze boom te komen.

  
In de hoek staat een struik met granaatappels. Er lijken hele mooie granaatappels aan te groeien. Maar na enige tijd komen er barsten in de vrucht, voordat de vruchten in de granaatappel mooi rood zijn geworden. Ook heb ik wel er wel eens eentje geplukt die er redelijk uitzag in de hoop dat deze ook ging narijpen. Dat was nooit het geval, ik bleef maar zitten met die witte, onrijpe vruchten. Op de markt in Kimironko heb ik nog nooit een granaatappel gezien, dus ik denk dat deze struik een beetje een vreemde eend in de bijt is in deze tuin.
 
Vlak ernaast staat een klein citroenboompje. In het begin van het jaar heeft het vol gezeten met citroenen, maar dat laatste tijd is er niet veel activiteit. 



Aan de andere kant van de tuin staat een papajaboom. Het hele jaar zit deze al vol vruchten. Ik heb lang zitten wachten om te kijken of de groene vruchten een beetje gingen rijpen, maar dat gebeurde maar niet. Dus maar eens een grote groen geplukt en binnengelegd om te kijken of dat iets oplevert. En jawel hoor, na een week werd de papaja mooi geel en zacht en was deze heerlijk om op te eten. Vooral met een klein beetje citroensap gesprenkeld op de vrucht 



Vlak ernaast staat een Marte’s klimboom. Tot voor kort had ik niet gedacht dat dit een fruitboom was, maar plotseling kwamen er een heleboel kleine vruchtjes en die zijn langzamerhand groter geworden. Het blijkt dus een mangoboom te zijn. De eigenaar van het pand was in december even op bezoek en zag de boom ook. Hij zei dat hij die boom vier jaar geleden geplant had en dat ze nu voor het eerst vrucht aan het dragen was. De mango’s zijn een beetje klein, maar misschien kan ik er nog net een paar eten voordat ik weer vertrek uit Rwanda.

In Nederland hebben we alleen maar onze perenboom, onze enige fruitboom. Deze zit waarschijnlijk al heel lang te wachten om eens goed te worden gesnoeid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten