dinsdag 24 januari 2012

Terug in Nederland

Sinds een week ben ik terug in Nederland. Natuurlijk is het veel kouder dan in Rwanda, maar dat was ook wel verwacht. Maar Nederland is zo grijs en dat valt nog heel erg tegen. Alle bomen zijn nog kaal en als je de zon dan een hele dag niet ziet dan voelt het extra grijs. De mensen in de straat hebben allemaal donkere kleren aan. Nee, zo is er nog niet veel aan.

En het voelt ook zo klein en benauwd. Ik kom natuurlijk van een groot huis met bijna niets erin naar een kleiner huis dat volgepropt is met spullen. Toen ik de eerste keer instapte in de auto stootte ik meteen mijn hoofd, ook dat voelde klein. Ik was natuurlijk de relatief grote Rav4 gewend, die we de laatste paar weken hadden gehuurd.

Er staan natuurlijk veel voordelen tegenover. Eindelijk weer eens echt lekker brood en lekkere kaas voor op brood. Dat was wel een erg groot gemis. Een warme douche is ook heerlijk, de koelkast een uitkomst een eindelijk weer eens een bank waarop ik lekker kan zitten. De televisie is er natuurlijk ook weer. Het afgelopen jaar heb ik dat niet echt gemist, maar hier val je er gelijk weer middenin. Al het nieuws komt weer gelijk op je af. Ik ben er nog niet uit of dat plezierig is of niet.

De supermarkt heeft natuurlijk een overdaad aan spullen in vergelijking met de supermarkten in Rwanda. Deze kun je het best vergelijken met de kleine buurtsupers die zo her en daar nog in Nederland staan. In Rwanda staan er dan vier op een kluitje en ze hebben allemaal hetzelfde assortiment. Het overdadige van de supermarkt in Nederland is geweldig en overweldigd tegelijk. Afgelopen week voor het eerst weer in de Albert Heijn geweest en dan merk je ook hoe weinig er veranderd is in een jaar. Alleen het roggebrood had een andere plek gekregen!

De eerste week heb ik een beetje in een roes aan mij voorbij laten trekken, mede omdat ik gelijk mijn eerste verkoudheid heb opgelopen. In Rwanda ben ik het gehele jaar niet ziek geweest. Nu wordt het tijd om wat actie te gaan ondernemen om te kijken of ik in Nederland mijn draai weer kan vinden.

Ondertussen heb ik nog wel veel verhalen over Rwanda waar ik niet aan toegekomen ben om deze te vermelden op mijn blog. Als ik nog wat tijd over heb, dan zal ik deze er nog postuum aan gaan toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten