vrijdag 18 februari 2011

Knapen en Ingabire

Ben Knapen is weer thuis. Hij heeft een bliksembezoek aan Rwanda gebracht. Vandaag is hij verdwenen uit de kranten. Gisteren had hij hier nog een laaste keer de hoofdrol door wederom een artikel op de voorpagina van The New Times. Deze keer ging het over zijn bezoek aan de projecten in het noorden van het land die gefinancierd worden door Nederland. Nederland geeft geld het Rwandeze CDF (The Common Development Fund) en die voert deze projecten uit. Veel lovende woorden over en weer.
Er stond nog een tweede artikel in de krant waarin staat dat Ben Knapen heeft gezegd dat ‘he is impressed by the progress the country’s judicial system has registered.’ Nederland heeft hier ook aan meegewerkt en is dus zeer tevreden over wat er is bereikt. De hobbel die er nog wel is tussen beide landen is het ondertekenen van een ‘ letter of intent that would see genocide suspects extradited to Rwanda.’ Ik kan me voorstellen dat dit pas getekend kan worden als men het eens is geworden over een heleboel kleine lettertjes.
Dat de heer Knapen de kwestie Victoire Ingabire aan de orde heeft gesteld is nog steeds geen nieuws hier.
Ik vroeg me ook nog af of Knapen nog gesproken heeft met vertegenwoordigers van haar partij FDU-Inkingi. Ergens las ik dat dat was gebeurd, maar helemaal duidelijk is me dat niet. Om van beide kanten voorgelicht te worden zou dat wel een goede zaak zijn.
Ik heb de gelegenheid genomen om intussen alle oude artikelen in The New Times nog eens te lezen die over Victoire Ingabire gaan. Als dat allemaal waar is wat er staat dan gaat het inderdaad om een terroriste die oproept tot gewapend geweld met als doel het omver werpen van de huidige regering. Dan kan ik me voorstellen dat ze nooit meer vrij komt. Maar als ik allerlei berichten in Nederland op kranten en websites moet geloven dan is ze volkomen vredelievend. Zij vindt dat het slecht gesteld is met de democratie en de mensenrechten in Rwanda en daar wil ze iets aan doen, maar zeker niet op een geweldadige manier. Zij is alleen maar gearresteerd omdat ze een tegenstander van het regime is. Dus zou ze onmiddelijk vrij gelaten moeten worden. Tja, wie moet ik geloven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten